Google+
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Burnout aanpakken, hoe ga je ermee om?

Beschrijving hoe je een burnout kan aanpakken.

  1. bieke
    Personen die blootgesteld worden aan grote stress op het werk hebben kans om een burnout te krijgen. Je werk valt je zwaar, je ziet het niet meer zitten, 's morgens opstaan verloopt moeilijk en je humeurwisselingen veranderen geleidelijk in een verhoogde staat van agressiviteit. De vermoeidheid slaat je als een hamer 20 maal per dag op je hoofd. Grote kans dat een burnout je parten begint te spelen. Mensen rondom jou bevestigen stilletjesaan een negatieve matamorfose. Eentje die je naderhand in een depressie kan brengen. Aan jou om dit niet te laten gebeuren, sta dit niet toe en treed nu op!

    Zoek je probleem en handel onmiddellijk:
    Een burnout krijg je niet zomaar, je werk of de personen met wie je werkt hebben je burnout tot ontwikkeling doen komen. Het is geen aandoening of ziekte die je overvalt. Een opeenstapeling van gebeurtenissen en stress doen een burnout ontstaan. Naar alle waarschijnlijkheid weet je wel wat er schort maar probeer je dit onbewust te verdringen. Dikwijls zie je niet meteen in dat een andere uitweg mogelijk is. Daarom heb je tijd nodig, tijd om alles op een rijtje te zetten. Je hebt helemaal geen dure psycholoog of relatietherpeut nodig, tijd voor jezelf zal je terug doen openbloeien. Ontstressen is de boodschap! Heb je nog openstaande vakantiedagen of overuren tegoed, neem ze nu op!

    Eindelijk vrij:
    Nu je wat tijd voor jezelf hebt gaan we eens goed nadenken over wat je eigenlijk wilt voor je verdere toekomst. Wat is voor jou het belangrijkste en hoe kan je daarin met volle overtuiging slagen? Hoe kan ik de werkdruk verlichten? Geeft mijn huidige job mij de juiste voldoening? Als je geen antwoord vind voor je huidige situatie kan je huisarts je misschien van dienst zijn. Een vertrouwenspersoon die zowel je lichamelijke als geestelijke klachten kan beoordelen. Stel samen een plan op, een nieuw plan voor een nieuwe toekomst. Praat zoveel mogelijk met verschillende personen over je burnout, het is geen schande, vergeet dat niet. Probeer te ontspannen op jouw manier, voor sommigen is dit sporten, anderen hebben gewoon wat ruimte nodig. Wat je ook verkiest, stel een plan op!

    Levensplan:
    Als de zaken zoals ze nu zijn niet veranderen steven je regelrecht af naar een depressie. Daarom gaan we een levensplan opstellen. Een plan die volgende burnouts moet voorkomen. Hierin stipuleer je duidelijk hoeveel tijd je aan je werk, jezelf, je familie en eventuele hobbies wil geven. Laat je huidige werkplaats dit niet toe? Zoek dan een andere job, alleen jouw welzijn is van belang. Blijven aanmodderen zal de situatie alleen maar doen verergeren. Bespreek je veranderingen met zoveel mogelijk mensen en vraag zoveel mogelijk meningen. Maar laat je niet stoppen, er moet een plan tot verandering worden opgesteld. Als je dit niet alleen kan is een lifecoach een mogelijke oplossing. Deze kan je hier terugvinden. En een laatste tip, stel je plan niet alleen op maar voer het ook uit. Zonder uitvoering ben je van één zaak zeker, dat er niets zal veranderen!




    foto: FreeDigitalPhotos.net/Phaitoon

    Foto's

    1. ID-10055791-300x199.jpg