Google+
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Conflictbemiddeling in ieders belang

Conflictbemiddeling inzetten wanneer een oplossing uit zicht is

  1. OnlineHulpverlener
    Conflictbemiddeling inschakelen wanneer oplossing uit zicht is
    Conflictbemiddeling kan worden ingeschakeld wanneer er geen reële verwachting (meer) is op een goede afloop van een conflictsituatie. Dat wil zeggen; wanneer er sprake is van een conflict waarbij de conflicterende partijen niet in staat zijn om samen tot een gewenste en bevredigende oplossing te komen. Conflictbemiddeling kan dan de vereiste uitweg betekenen naar een situatie waarin de belangen van de conflicterende partijen zo goed als mogelijk erkend en gediend worden. De voor beide partijen aanwezige (hevige) emoties kunnen dan langzaam gaan plaatsmaken voor de broodnodige rust en stabiliteit.

    Conflictbemiddeling begint met inleving en erkenning
    Conflictbemiddeling zou altijd moeten aanvangen met een juiste dosis aan inleving van de conflictbemiddelaar. Op die manier kunnen de afzonderlijk conflicterende partijen erkenning ontvangen voor de situatie waarin zij ongewenst terecht gekomen zijn. Conflictbemiddeling is dan ook niet puur en alleen een kwestie van zoeken naar oplossingen en de conflicterende partijen weer samen brengen. In eerste instantie is het een taak voor de conflictbemiddelaar om beide partijen los van elkaar te spreken en hen de aandacht te geven die wenselijk en noodzakelijk is. Mensen en/of ‘partijen’ die zich in een conflictsituatie bevinden hebben behoefte om gehoord te worden, niet dat hun kant van het verhaal alleen maar aangehoord wordt, maar dat er oprecht naar hen geluisterd wordt. Zodoende zal het de conflictbemiddelaar ook duidelijk worden welke gevoelens en behoeften er precies aanwezig zijn. Aan de hand daarvan kunnen er één of meerdere doelstellingen geformuleerd worden.


    Conflictbemiddeling bij een diversiteit aan conflicten
    Conflictbemiddeling kan op velerlei manieren ingezet worden. Dit is afhankelijk van het soort conflicterende partijen en van het type conflict. Voorbeelden van conflicterende partijen zijn;

    • werkgever en werknemer
    • buren
    • familie
    • zakenpartners
    • leverancier en afnemer
    • echtgenoten of samenwonenden
    • burger en instantie(s)
    • vereniging en lid
    • consument en bedrijf
    Naast het soort conflicterende partijen zijn er ook nog twee soorten conflicttypen te noemen, namelijk koude conflicten en warme conflicten.
    Bij koude conflicten is er sprake van het wederzijds negeren van elkaar. Men ontloopt elkaar zo veel als mogelijk, laat staan dat men elkaar hoort, spreekt of een blik waardig gunt.
    Bij warme conflicten is er juist geen sprake van negeren maar ontaardt de probleemsituatie in hevig geruzie over en weer. Schelden, verwijten en agressiviteit zijn kenmerkend voor warme conflicten.
    Conflictbemiddeling kan worden ingezet aan verschillende soorten conflicterende mensen/’partijen’ en bij verschillende conflicttypen, zoals deze eerder benoemd zijn.

Recente Reviews

  1. marko
    marko
    5/5,
    Goed geschreven.
    1. OnlineHulpverlener
      Antwoord van Auteur
      Dank je wel voor de waardering Marko!