Google+
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Een goede klantenservice creëren

Stap voor stap naar gelukkige klanten...

  1. sonja
    ,,De klant is koning'' is een eeuwenoud begrip dat veel mensen kennen maar weinigen uitoefenen. Het merendeel van de handelaars denken enkel aan hun eigen inkomsten waardoor ze niet altijd genoeg in een goede service voor de klanten gaan investeren. Doch weten we allemaal dat een bedrijf zonder klantenservice ten dode is opgeschreven. Mensen kopen een product omdat ze het graag willen, soms hebben ze er maanden voor gespaard om het uiteindelijk toch te kunnen kopen. Als er achteraf dan eens een mankement aan het product is verwachten ze ook dat ze op zijn minst degelijk gaan geholpen worden. Hoewel ik ze zeker niet allemaal over dezelfde kam wil scheren zijn er nogal wat handelaars die enkel aan hun marges denken waarvan ze zeker na belastingen, btw en andere taksen het overige deel ook niet willen gaan kwijtspelen. Laat nu daar[​IMG]net het probleem liggen want wie niet verder durft te kijken zal ook nooit verder gaan geraken. Klanten zouden alles voor een bedrijf moeten zijn, het zijn trouwens zij die iedereen binnen uw bedrijf waaronder uzelf betalen. Om ook uw klantenservice tot de top te laten behoren bespreken we hieronder de belangrijkste tips om een goede klantenservice te kunnen bouwen.

    De klantenlijn:

    Elk zelfrespecterend bedrijf heeft de dag van vandaag een klantenlijn waar mensen met hun vragen en opmerkingen terecht kunnen. Veel handelaars zien op tegen een klantenlijn omdat dit veel problemen zou veroorzaken maar eigenlijk heeft het juist het omgekeerd effect. U mag nog zo goed zijn als u wilt, er zullen altijd mensen zijn die een andere visie hebben en daar graag hun bezwaren over kenbaar maken. Veelal zijn het simpele vragen die u meestal met een vriendelijke respons kan oplossen. De klantenlijn is er echter niet alleen om klachten te behandelen, geïnteresseerde kopers kunnen hier met al hun vragen terecht zodat u ervoor kunt zorgen dat ze sneller tot aankoop zullen overgaan. Het grootste bezwaar om een klantenlijn te organiseren is meestal dat het weer een personeelslid kost om dit te bemannen maar als deze dat naar behoren doet zal u dat meer dan terugverdienen. Een goede prijs vind je overal wel eens maar een goede klantenservice is soms in geen kilometers te bespeuren.

    Een goede structuur:

    Het verschil tussen succes en faling ligt vaak aan een slecht management. Topverkopers en bestuurders weten maar al te goed dat je van bijna elke zaak iets kunt maken als je maar voldoende tijd in je klanten zal steken. Wees dan ook anders dan de rest en probeer elke klant als een koning te behandelen. Al is het maar voor een prulletje, als jij voor die meneer of mevrouw de moeite doet om het voor hun te vinden zullen ze bij belangrijke aankopen ook meer geneigd zijn om naar jou te komen. Maak van jezelf een top researcher zodat je uw klanten met al hun vragen kan beantwoorden. Ga jij graag ergens kopen waar ze je niet voldoende verder helpen? Tuurlijk niet, daarom zal je de volgende keer waarschijnlijk naar iets anders uitkijken. Baken alle functies binnen uw bedrijf goed uit zodat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid heeft en ieder van uw klanten ook bij de gewenste persoon terecht kan.

    Wees onderdanig aan uw klanten:

    Als je een succesvolle business wilt uitbouwen zul je één heel belangrijke zaak moeten onthouden. Onderdanigheid naar uw klanten toe kan een wereld van verschil maken. De typische handelaar is op zich wel vriendelijk maar keert als de wind eens er problemen zijn. Dan zoeken we snel naar een schuldige en het liefst van al willen we niet dat dit ons zal zijn. U moet zich niet verontschuldigen, het is namelijk een natuurlijk verdedigingsmechanisme van de mens om zich te verdedigen wanneer hij aangevallen wordt. Daar ligt natuurlijk wel een groot probleem. Het is niet de bedoeling om ruzie met onze klanten te gaan maken, een ruzie gaat lang mee en wordt achteraf naar alle waarschijnlijkheid nog meerdere malen verder verteld. Niets als slechte publiciteit komt daar dus van. Wie ook in fout is maakt niet uit, probeer alles in ter minne te regelen en laat zeker nooit een klant boos buiten stappen.

    Zeg liever dat het jouw fout is ook al is dat niet zo dan een klant te verliezen die misschien nog maanden gratis slechte publiciteit zal maken. Kijk naar uw klantentevredenheid want zij zijn het uithangbord van uw zaak. Hoe meer ze over u vertellen, hoe meer nieuwe klanten ook bij u zullen komen kopen. Een simpele benadering die al jaren oud is maar nog steeds als meest effectief aan topverkopers wordt onderwezen. Wees daarin verschillend met uw concurrentie en u zal zien wat het voor uw zaak kan betekenen. Soms moeten we eens een oogje kunnen dichtknijpen om er achteraf voordeel mee te doen. Probeer vandaag nog uw eerste stappen in onderdanigheid en evalueer het verschil met uw normale activiteiten.