Google+
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Examen stress, hoe studeren voor je examens?

Laat je er niet door misleiden

  1. sonja
    Ieder van ons moet ooit wel eens voor iets een examen afleggen. Als het niet op school is zal het wel voor je rijbewijs of als sollicitatieprocedure voor een belangrijke functie zijn. In ieder geval krijgen we er allemaal vroeg of laat wel eens mee te maken. Na weken van studeren is het grote moment aangebroken en dan kan je maar best de leerstof onder de knie hebben. Je zal waarschijnlijk jezelf afvragen hoe in godsnaam het toch mogelijk is om al die theorie in je hoofd te krijgen. Om die vraag te beantwoorden is het belangrijk om te weten hoe het menselijk brein werkt zodat we er ons voordeel kunnen uithalen. Als je de vele[​IMG] cursussen voor je ziet liggen kan het inderdaad als onmogelijk doenbaar overkomen doch weten we allemaal dat een mens tot heel wat meer in staat is. Dat het mogelijk is staat dus buiten kijf, nu is het alleen nog een manier vinden om in de resterende tijdspanne alles in ons geheugen te krijgen. Daarvoor zijn er speciale technieken waarvan elke student notie zou moeten nemen. Door simpele handelingen kan het ineens heel wat makkelijker en aangenamer worden om voor je examens te gaan studeren.

    Een duidelijke planning opmaken:

    Alles begint met een goed opgemaakte planning. Bekijk hoeveel tijd je nog voor je hebt en hoeveel theorie je nog hoeft te verwerken. Meer tijd dan dit heb je niet dus het heeft geen zin om je daar zorgen over te gaan maken. Doe een test en evalueer hoeveel bladzijden je per uur vanbuiten kan blokken. Hiermee bedoel ik niet woord per woord maar dat je alleszins kennis hebt over wat de leerstof gaat. Zodoende kan je perfect berekenen hoeveel uren er nodig zijn om een cursus te begrijpen. Vergeet ook niet om wat tijd vrij te maken om schema's en samenvattingen te kunnen opstellen.

    Zoek de juiste uren en plaats om te studeren:

    Niet iedereen leert overal even goed. Waar de ene geen probleem van muziek maakt zal voor de andere het geringste geluid als irritant ervaren worden. Jij zal misschien liever in een verlichte ruimte werken waar bij een ander de schemering wonderen kan doen. Sommige mensen leren graag 's nachts terwijl anderen vroeg in de morgen op hun best zijn. Tot welk type je ook behoort, maak het jezelf zo aangenaam mogelijk en doe dit liefst in een aparte ruimte waar niemand je elke 5 minuten kan komen storen. Zet je gsm af en trek de stekker van je pc uit want tijdens het studeren wil je niet teveel afgeleid worden. Studeer telkens op dezelfde momenten zodat je brein deze tijd met studeren gaat associëren.

    Neem elk uur een pauze:

    De gouden regel is om elk uur 10 min pauze te nemen. De boog kan niet altijd gespannen zijn en elk brein heeft op tijd en stond wat rust nodig. Dit heeft een stimulerend effect om langer te studeren waardoor je vanzelf sneller de leerstof tot jezelf zal nemen. Uren blokken zonder pauze is enorm frustrerend en heeft totaal geen zin. Over wat je het eerste uur geleerd hebt weet je tegen het einde van je studeersessie waarschijnlijk al niet veel meer. Dit komt omdat je de hersenen met teveel informatie wilt volproppen waardoor tijdens het verwerkingsproces van het kortetermijngeheugen er al heel wat informatie verloren is gegaan.

    Beloon jezelf tijdens het studeren:

    Stel subdoelen op en beloon je inspanningen. Dit is heel belangrijk omdat mensen snel hun ambities opbergen als de opdracht bijna onmogelijk lijkt. Je moet het een beetje haalbaar houden. 30 bladzijden studeren kan bv. een uurtje tv opbrengen of 2 hoofdstukken overlopen kan recht op een toetje geven. Wat je ook motiveert om te gaan studeren, zoek een weg om het voor jou aangenaam te houden. Door ons onderbewustzijn op deze manier te stimuleren zal studeren vanzelf veel beter gaan.

    Een goede voeding en voldoende beweging is meer dan noodzakelijk:

    Wie al zijn capaciteiten ten volle wilt benutten kan er maar beter een zo gevarieerd mogelijk eetpatroon op nahouden. Een lichaam dat moet presteren heeft alle vitaminen en mineralen dan ook meer dan nodig. Als je twijfelt of je wel alles naar binnen speelt kan een multivitaminepreparaat misschien een uitkomst bieden al gaat er niets boven een gezonde en evenwichtige voeding. Vergeet ook niet om voldoende te bewegen. Dit is zowel voor je conditie als voor je hersenen het meest aangewezen. Het is wetenschappelijk bewezen dat een gezonde voeding en voldoende sporten onze intellectuele capaciteiten doen verhogen.