Google+
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hebt u ook last van humeurwisselingen?

Evalueer jezelf

  1. sonja
    Ons humeur verandert met het weer durft men wel eens zeggen en eigenlijk zit daar ook een beetje waarheid achter. Melatonine wordt door onze pijnappelklier geproduceerd bij een tekort aan zonlicht waardoor we zeker in de wintermaanden hier een enorme last van kunnen ondervinden. Hetzelfde geldt voor sterke, veranderlijke weersomstandigheden waarbij je bv. de ene week aan 28° C zon wordt blootgesteld om het de andere week met een schamele 15°C te moeten doen. Het hormoon melatonine is slaapverwekkend en kan dus een suf vermoeidheidsgevoel teweegbrengen. Alhoewel het wetenschappelijk nog niet aangetoond is zouden vrouwen hiervan meer last ondervinden dan hun mannelijke gelijken. Niet dat de mannen[​IMG] hierbij volledig gespaard blijven doch zijn er sterke aanwijzingen dat zij er een andere hormoonhuishouding zouden op nahouden. In ieder geval is het geen prettig gevoel om de ene ochtend fit en opgewekt aan je dag te beginnen om de andere ochtend met moeite je ogen te kunnen openen. Gelukkig zijn er heel wat mogelijkheden voorhanden om dit minderwaardig gevoel te gaan aanpakken. U zal niet het zoveelste pilletje moeten slikken maar je kan met enkele technieken vrijwel onmiddellijk resultaat verwachten. Omdat de symptomen van humeurwisselingen niet bij iedereen voorkomen kan het zijn dat u in uw directe omgeving niet meteen de nodige support zal vinden doch volgt u deze aanwijzingen best op om uw eigen zelve van nieuwe energie en positiviteit te voorzien.

    Zoek het licht op of boots het na:

    Wie last van humeurwisselingen heeft kan er bijna vanop aan dat hij of zij niet voldoende aan licht blootgesteld is geweest. Het lichaam kan tijdelijke periodes van een tekort aan licht wel opvangen maar op den duur zal dit zich toch beginnen wreken. Het is daarom niet zo abnormaal dat sommige mensen van de ene op de andere dag lijken te transformeren in iets wat we nooit van die persoon hadden verwacht. Het ergste van al is dat deze persoon daar geen vat op heeft maar dat het enkel biologisch gestuurd is. Ons lichaam is een perfect geoliede machine maar soms moeten we het toch een handje helpen zodat we er zelf terug beter van kunnen worden.

    Het komt er dus op aan dat we de blootstelling aan licht gaan verhogen zodoende dat de productie van melatonine in ons lichaam wordt onderdrukt. Bij donkere dagen zal u buiten niet genoeg kunnen opvangen maar toch is het meer aangeraden om dagelijks tenminste een uurtje buitenshuis te verblijven. Dit alleen zou u al deels energieker moeten maken maar het strekt tot de aanbeveling om dit met een speciale kunstlamp te gaan combineren.

    Vitamine D tekort:

    Een verminderd prestatie niveau kan alleen of mede het gevolg zijn van een tekort aan vitamine D. Wie er een evenwichtige voeding op nahoudt zal dit waarschijnlijk met voldoende mate binnenkrijgen. In vis en zuivelproducten zit bv. een redelijke hoeveelheid vitamine D. Wie aan genoeg zonlicht blootgesteld wordt zal hier geen last van ondervinden daar het lichaam in dit geval zelf in zijn vitamine D productie kan voorzien. Een langdurig tekort aan deze vitamine D zal tevens uw bloeddruk de hoogte injagen waardoor u meer kans heeft op hart -en vaatziekten en waardoor het krijgen van een hersenbloeding verhoogde proporties aanneemt.

    Wie niet zeker is dat hij of zij voldoende vitamines en mineralen opneemt kan natuurlijk ook voor een multivitaminepreparaat kiezen doch is een gezonde en evenwichtige voeding nog altijd het beste alternatief. Roken en stress verhogen tevens ook de kans op hart -en vaatziekten waardoor het tot de aanbeveling strekt om de onderwerping hieraan tot een minimum te beperken. Ook zal de inname van deze vitamine uw zicht doen verbeteren.

    Bewegen, bewegen en nog is bewegen:

    Humeurwisselingen zijn ook vaak het resultaat van onvoldoende beweging. Men voelt zich te dik en het lijkt wel of soms de wereld op ons lijkt af te komen. Het menselijk lichaam heeft een voldoende portie aan beweging nodig. Laat u niet wijsmaken dat dit helemaal niet hoeft want een lak aan beweging staat mee in voor talloze aandoeningen en staat aan de wieg voor de ontwikkeling van zowel fysiologische als psychologische problemen. Wandelen, fietsen, joggen of wat u ook prefereert; zolang het u van de sofa houdt bent u op de goede weg.

    Het is tevens de ideale manier om ons immuunsysteem te gaan aansterken waardoor u automatisch een meer zelfzeker zelf-concept zal gaan kweken. Een uurtje per dag is meer dan voldoende om de stress van de voorbije uren te gaan wegwerken. Gewoon thuiskomen en eten geeft ons een verzadigd gevoel waardoor we ons nog meer makker gaan voelen. Geniet van uw vrije tijd door uw lichaam te gaan onderhouden zodat u er zelf niets dan voordelen mee zal verkrijgen. Humeurwisselingen, met deze tips is dit voor u alvast verleden tijd!