Google+
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  2. Beste leden,

    Op 31/10/2017 stoppen we met dit forum. Vergeet dus zeker niet je persoonlijke info te checken en misschien te kopiëren. Wij danken alle leden voor hun bijdragen en wensen hun alle goeds toe.

    Mvg,

    Het relatieforum team

    Ontzet Notitie

Hoe kan ik vroeg opstaan?

Ook jij kan het

  1. sonja
    Onze dagen hier op aarde zijn geteld, als we jong zijn lijkt het of we de hele wereld nog voor ons hebben maar naarmate men ouder is wordt het duidelijk dat tijd snel voorbij kan gaan. Hoe meer we van deze beperkte tijd gebruik kunnen maken, hoe beter. Daarom lijkt het me niet verstandig dat je elke dag tot 's middags in je bed blijft liggen. Niemand heeft meer dan 8 u slaap nodig, waarom jij dan wel? Je zal misschien ook al opgemerkt hebben dat hoe langer je slaapt en niets doet, hoe luier je bent. Er blijkt dus niets goed aan langer in je bed te blijven liggen. Uw productiviteit zal trouwens veel[​IMG]hoger liggen als je vroeg kan opstaan. Het opstaan zou niet mogen worden aanzien als iets dat je moet doen om bv. naar je werk te gaan. Bewust zou je voor je eigen belang elke morgen de stap om vroeger wakker te worden moeten nemen. Maar het is niet zo gemakkelijk om vroeg op te staan, zeker niet als je de gewoonte hebt om dit niet te doen. Misschien heb je je wekker al eens om 5u durven zetten maar snooze je hem gewoon af zodat je weer tot 10u of later blijft verder slapen. De ironie zit hem eigenlijk in het feit dat de gewoonte om vroeg op te staan even gemakkelijk is dan laat te blijven uitslapen. Het zit allemaal tussen onze oren en met een paar simpele technieken zal niet alleen jij vroeg kunnen opstaan maar zal je er tevens serieus van kunnen genieten.

    Ga slapen als je moe bent:
    Hoewel het voor de hand ligt dat je moet gaan slapen als je moe bent gaan de meeste mensen op een vast afgesproken uur slapen. Dat ze nu moe zijn of niet maakt niet uit, het is slaaptijd dus gaan ze maar slapen. Dit gedrag kan slapeloosheid veroorzaken waardoor het steeds langer duurt voor je in slaap kan geraken. Zo kan je 's morgens meer vermoeid zijn als voor dat je ging slapen. Ga slapen als je moe bent, we hebben niet elke dag dezelfde hoeveelheid slaap nodig. Soms zijn 5 uurtjes genoeg, andere dagen zullen het er 8 of 10 worden. Als je in bed gaat liggen en na 15 min nog wakker bent hoor je daar nog niet te zijn. Wacht af tot je echt voelt dat je begint in te dommelen. Als je last hebt van slapeloosheid of insomnia kan je best gaan slapen als je moe bent en op een vast uur de morgend erna opstaan. Op een paar dagen ben je er zo vanaf. Geen pillen, wondermiddelen of bezoek aan de slaapkliniek voor nodig. De eerste avond na het vroege opstaan zal je zo moe zijn dat je onmiddellijk in slaap zal vallen.

    Slaap niet naast je wekker!
    De grootste fout die je kan maken is om naast je wekker te slapen. We weten allemaal wat er dan gaat gebeuren. Je hoort 's morgens de wekker afgaan, snoost hem af en om 10u word je wakker denkend dat de wekker helemaal niet is afgegaan. Zet je alarmklok dus minstens 3 meter uit je buurt. Verplicht jezelf om op te staan zodat je de wekker kan afdrukken. Eens we op onze voeten staan is het al een heel stuk makkelijker om wakker te blijven. Verlaat onmiddellijk de kamer zodat het bed uit je gezichtsveld verdwijnt. Dit is louter psychologisch maar het helpt wel. Zolang we een rustplek kunnen aanschouwen tijdens het wakker worden zal het brein aanzetten om deze te gebruiken. Als je buiten de kamer bent is dat al een stuk moeilijker en iedere seconde dat je wakker bent kom je meer en meer tot het besef dat je niet kan blijven liggen. Kikker jezelf ook onmiddellijk met iets op, voor sommige mensen is dit een glas water drinken terwijl anderen een straffe kop koffie nodig hebben. Luister naar je lichaam en doe wat het beste bij jou werkt.

    Hop en buiten:
    Na uw opkikker moet je er een gewoonte van maken om onmiddellijk frisse lucht te kunnen opsnuiven. Ga dus niet in de zetel of op een stoel zitten. Blijf rechtstaan en trek gauw die jogging aan want je moet naar de buitenlucht. Maak geen verhalen in je hoofd waarom je wel of niet naar buiten zou gaan maar doe het gewoon. Eens buiten kan je nog zoveel piekeren als je wilt maar dan kan je er toch niet veel meer aan doen. Nu is het aan jou om te doen wat je graag doet. Wanneer ik bv. graag ga joggen zijn er mensen die liever een wandeling maken of met de fiets gaan rijden. Op zich heeft dat geen belang zolang je maar beweegt. Je zal zien hoe aangenaam het is om 's morgens vroeg buiten te komen. Veel mensen zal je niet tegenkomen want het is nog één en al rust. En dat heb je echt nodig als je 's morgens degelijk wakker wilt worden. Krijg je jezelf toch niet zover om dit elke ochtend te doen heb ik een goed alternatief voor je. Koop een hond! Een hond is beter dan een vriend want een hond zal iedere dag met je willen gaan wandelen of joggen. Het beest zal niet humeurig zijn maar zal met alle plezier naar buiten willen. Zie hem als je personal coach want de hond weet al lang dat buitenlucht voortreffelijk is. En hij zal er je blijven aan herinneren dat jullie naar buiten moeten. Kan je een betere partner hebben zo vroeg in de morgend?