Google+
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe word ik een goede verkoper? Deel 1

Cursus verkopen

  1. sonja
    Verkopen is een vak en een vak kan aangeleerd worden. Sommige mensen hebben er aanleg voor terwijl anderen beter niet als verkoper aan de slag gaan. Verkopen is mensen met een verlangen voor iets helpen. Het is niet alleen geld verdienen, een goede verkoper weet maar al te goed dat hebzucht zijn carrière kan kosten. Het gaat hem niet om de eventuele koper te pushen naar iets dat hij niet wil, het gaat hem om het verlangen van de koper te kunnen achterhalen. Je zal dus naar je toekomstige klanten moeten[​IMG] kunnen luisteren, wat ze willen en waarvoor ze hun portemenee willen openen. Want je mag nog iets kunnen verkopen aan iemand dat het niet echt wilt, vroeg of laat komt dit dubbel zo hard terug. De koper is namelijk niet blij waardoor hij manieren zal zoeken om van deze pijn af te raken. Men zal jou dan als pijn aanzien waardoor je deze klant en alle andere klanten waartegen die het vertelt zal verliezen. Als je iemand iets wilt aansmeren moet je niet gaan verkopen, oplichten past dan beter bij je daden. Laat je dus niet vertellen dat goede verkopers mensen blijven pushen tot ze toegeven. Topverkopers verkopen hun goed terwijl de klant al lachend zijn winkel verlaat.

    Ken uw producten!

    Voor je ook maar de toelating zou mogen krijgen om te verkopen zou je elk product in je winkel moeten kunnen opsommen. Waar het voor dient, waar het vandaan komt en hoeveel het kost. Zonder productkennis sta je nergens! Wees dan ook de beste in je vak en volg je branche op de voet. Abonneer je op productmagazines, ga naar beurzen en probeer per product zo veel mogelijk te weten te komen. En niet alleen dat, ga verder dan je concurrentie en zoek op wat er de volgende maanden binnen je sector verwacht wordt. Een verkoper die voorbereid is zal men nooit in de luren kunnen leggen. Hoewel we dit allemaal weten gaan de meeste verkopers 's avonds naar huis, praten ze over hoe hun dag geweest is en ploffen ze neer in de zetel. Dit is nefast voor goede resultaten. Minstens één uur per dag moet je aan productkennis doen en als je denkt ze allemaal te kennen doe je het opnieuw. Waarvoor dient dat kabeltje of wat kan ik met die convertor doen. Als je het niet weet, zal je het ook niet verkopen. Kijk ook geregeld na wat de concurrentie heeft en probeer zoveel mogelijk punten te verzinnen waardoor jouw product beter is. Als er dan morgen een klant vraagt waarom hij jouw product zou moeten kopen kan je hem onmiddellijk 10 redenen geven waarom hij hiermee beter af is.

    Ga op concurrentiejacht:

    Je zou minstens 2x per week de concurrentie moeten afgaan. Ga kijken wat zij verkopen, hoe ze verkopen en schrijf alles op. Je zal misschien denken dat 2x per week veel lijkt maar dat is helemaal niet zo. Alles verandert razendsnel, je moet nieuwe trends dus ook kunnen waarnemen. Als je grootste concurrent een prijzenslag houdt zou je moeten weten op welke producten, wanneer het plaatsvindt en hoe je hierop kunt anticiperen. Voorbereiding is een groot stuk van verkopen. Dat we morgen tegenslagen kunnen verwachten is geen geheim, maar diegene die ze al verwacht en hierop kan inspelen heeft zijn pad voor succes geplaveid. Als jij weet hoe je concurrent catalogeert, verkoopt, presenteert en omgaat met zijn cliënteel ben je meer voorbereid dan hij. Je kan goede zaken overnemen en zoveel mogelijk doen om de slechte zaken te vermijden.

    Zorg voor sfeer in uw verkooppunt:

    Sfeer is alles, het lokt mensen binnen en zet aan tot kopen. Waar het niet gezellig is wil je weg, dat kan je dus beter vermijden. Wist je dat 7 op 10 mensen hun besluit om een winkel wel of niet binnen te gaan met sfeer te maken heeft. Dat betekent dus dat het verkeerde effect of onjuiste presentatie 70% van uw toekomstig cliënteel laat voorbijwandelen zonder dat je ook maar een kans hebt om ze iets te verkopen. Verander je vitrine of gevel dan ook voortdurend met de nieuwste snufjes. Een vitrine die 2 maand hetzelfde voorschotelt laat mij alleszins de indruk dat daar niet veel te beleven valt. En waarom zou ik er dan binnengaan? Eens de klanten binnengekomen zijn moet je ze begroeten maar niet pushen. Laat ze wennen aan de omgeving en zeg hun dat je ten alle tijde ter hun beschikking staat. Begin zeker niet met:,,Kan ik u helpen?". Een zin die mij al onmiddellijk de stuipen op het lijf jaagt en waarmee je meteen aangeeft dat je hun iets wil aansmeren. Observeer eerder hun interesse en probeer zo een gesprek aan te gaan. ,,Leuk hebbedinkje dat u daar vast heeft meneer, viel bij mij ook onmiddellijk in het oog." Hiermee nodig je de klant uit om iets te vertellen ipv hem te laten repliceren met ja/neen.

    Een koper denkt niet logisch, hij of zij gaat af op emoties:

    Mensen kopen niet altijd omdat ze iets nodig hebben. Een man die een Ferrari koopt zal dat niet doen omdat het een goed transportmiddel is of omdat deze auto kostenbesparend is. Het is een jongensdroom die in vervulling gaat, een manier om zijn uitlaatklep plezier te vervolmaken. Dat hij voor hetzelfde geld 10 Kia's kan kopen maakt niet uit, het is het gevoel dat de Ferrari met zich meebrengt dat voor hem doorslaggevend is. Zoek dus naar de interesses van de koper. Weet je nog hoe saai het was als je buur dat verhaal vertelt over zijn hond die niet wou luisteren? Je wou zo snel mogelijk weg omdat het oersaai was en je totaal niet boeit. Maar als je een gesprek aangaat over een interesse van de persoon die tegenover je staat geeft dit het omgekeerd gevoel. Plots beginnen we de persoon die het verhaal vertelt leuk te vinden en willen we helemaal niet weg, we willen zelfs meer horen. Zoek het aanraakpunt met uw klanten en u zal waarschijnlijk in het begin 9 op 10 keer falen maar gaandeweg zal je leren hoe mensen kopen en die les kan uw leven veranderen.

    Voor het tweede deel van deze verkoopcursus --> Klik hier

Recente Updates

  1. Hoe word ik een goede verkoper? Deel 2