Google+
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Joggen kan uw leven veranderen

Start nog vandaag!

  1. sonja
    Een van mijn favoriete sporten is joggen, wat ik al jaren doe en iedere keer heb ik er achteraf zo een voldaan gevoel over, dat het me blijft prikkelen. Het is dan ook een fantastische sport die niets anders dan voordelen met zich meebrengt. Je conditie gaat erop vooruit. Je verbrandt meer calorieën dan gebruikelijke sporten en het is goed voor je algemene gezondheid. Waarom gaan we dan allemaal niet joggen? Omdat velen denken dat het ontzettend zwaar moet zijn om met joggen te beginnen. Ze denken dat ze er veel voor gaan moeten opofferen of hebben het gelimiteerd geloof dat sporten niets voor hun is. Het fijne aan dit alles is dat het niet zo zwaar is, dat je er enkel een halfuurtje tijd voor moet maken en dat het voor iedereen geschikt is. Geen excuses dus, daarmee is niemand gebaat! En we kunnen ook moeilijk gaan zeggen dat het duur is... In de meeste gevallen heeft iedereen wel sportkleding liggen om de eerste maanden mee rond te komen. Joggen is leuk omdat het een tijd is die alleen aan jou besteed is. Het is niet gewoon calorieën gaan verbranden, maar kan een moment in je dagelijkse activiteiten worden, waarbij je tot jezelf kan komen. Een worden met je lichaam, voelen waar je sterktes en zwaktes liggen, en elke dag weer proberen beter te doen als de dag ervoor; maakt van mij alleszins een beter mens. Het gevoel van alleen daar op straat of in het bos te lopen kan wonderen met je doen. Het is alleen jij en de straat, geen drukte, geen onverwachte gebeurtenissen en zeker geen stress. Dit moment van de dag is jouw 30 minuten vrijheid, waarin alleen jij en je lichaam tot een geheel zullen komen. Je zou wel eens kunnen denken dat joggen vermoeiend en stressvol zou zijn, maar het tegendeel is echter waar. Door te joggen gaan je longen open waardoor je hersenen meer zuurstof krijgen, zodat je ook beter kan functioneren. Het geeft je dus kracht en energie om al je doelen in het leven te kunnen bereiken. Ceo's van grote bedrijven weten al langer dat joggen niet alleen gezond is, maar ook de productiviteit naar omhoog loodst. Daarom zijn er al velen onder hen begonnen om hun personeel tot lopen aan te zetten. Zo krijgen ze dan een extra bonus of bv. een gratis fiets. Maar eigenlijk krijg jij de echte bonus! Niet alleen zal je spieren opbouwen, maar je zal veel zaken rustiger kunnen opvatten. Voor mensen met veel stress is joggen zeker een aanrader. Na het joggen voel je je kalm, goed en sterk waardoor ook jij meer zal aankunnen.

    Wat heb je nodig om te joggen?
    Wat joggen zo aangenaam maakt is dat je er niet veel voor nodig hebt. Een oud versleten joggingpak en loopschoenen zijn voldoende om te starten. Je hoeft dus helemaal geen honderden euro's aan loopkleren te gaan uitgeven. Hier bovenop zal je waarschijnlijk nog een hoop afvallen, waardoor je met die aangekochte kleding na een paar maand niets meer kan doen. Hou het dus zo simpel mogelijk. Loopschoenen moet je wel hebben. Het is vrij belangrijk dat je sportschoenen hebt die mooi om je voeten passen. We willen zeker niet door pijn en/of blijnen vroegtijdig huiswaarts keren. Maar meer als 50 euro moet dat niet kosten hoor. Voor dat geld kan je zeker een goed paar vinden. Wat veel belangrijker en voor het joggen onontbeerlijk lijkt is het juiste gedachtegoed Jij moet het echt willen en je mag het niet alleen zien als iets dat je zou moeten doen. We moeten er plezier aan kunnen beleven, want anders hou je het niet vol. Als je nu al weet dat joggen niets voor jou is kan je beter een andere sport kiezen, maar kies wel iets want je lichaam heeft beweging nodig. Rondom mij zijn er altijd mensen die klagen dat ze zoveel ziek zijn, veel verstuikingen hebben en helemaal niet lenig zijn, maar ze doen er niets aan om wat meer te bewegen. Wees niet één van die mensen en kies vandaag om te beginnen met de sport die jou ligt!

    Hoe beginnen we eraan?
    Dat hangt eigenlijk helemaal van je persoonlijke situatie af. Als je al jaren actief andere sporten beoefent, zal joggen voor geen problemen zorgen. Zit je daarentegen al jaren stil is het meer verstandig om rustig te beginnen. Niemand heeft van dag één de marathon gelopen, dus daar hoef je je niet druk in te maken. Het is de bedoeling dat we ons lichaam aan het joggen gaan gewoon maken. Niet dat we zo gaan afzien dat we het bij één keer zullen laten. Stilletjes aan zullen we meer en meer van ons lichaam vragen, maar zoals bij alles is geduld een mooie deugd. Als je veel sport zou ik je adviseren om met 15 minuutjes te beginnen. Voel jij aan dat je meer kunt, mag je ook meer doen maar vergeet niet dat we nog maar net begonnen zijn en dat je nu maximum 70%, van je potentie zal gebruiken. Waarom 70%? Omdat je anders je ten volle geeft en hierna waarschijnlijk 2 dagen wil bekomen. Na die 2 dagen associeer je pijn met joggen en dan zal je die loopschoenen niet meer aantrekken. Voor mensen die al jaren niet meer gesport hebben is het een heel ander verhaal. Die zouden moeten beginnen met wat ze zelf aanvoelen dat het beste is. Of dat nu één minuut, 5 min of 30 min is maakt niet uit. Alleen jij voelt je lichaam het beste aan. Het heeft dus ook geen zin dat ik je hier ga vertellen, dat je onmiddellijk 30 min moet lopen, want dat is de beste manier om een hartaanval te krijgen. Luister naar je lichaam en stop tijdig. Wanneer je stopt zou je wel moeten blijven voort wandelen. Onmiddellijk stilstaan is dan ook weer niet goed. Voor je jogt en na je loopbeurt moet je steeds 5 min. wandelen. Zo heeft het lichaam de kans om rustig te herstellen. Dit is hetzelfde wanneer je tussentijds stopt om daarna weer voort te joggen. Begin met 2 a 3x per week te joggen en laat er steeds één dag recuperatie tussen. Op die manier heeft je lichaam voldoende tijd om zichzelf te herstellen. Misschien weet je dit niet, maar tijdens het joggen of sporten maakt ons lichaam kleine wondjes aan die zich na de oefening automatisch herstellen, zodat ons lichaam sterker wordt. Het is dus in het begin even belangrijk om te rusten. Stretchen doe je ook altijd na het joggen en niet ervoor! Probeer een schema uit te werken waarbij je elke week meer afstand probeert af te leggen. Zelfs 10 meter meer dan de week ervoor is vooruitgang. Je zal tevens zien dat je vaneigens een veel betere conditie zal krijgen, waardoor je jezelf veel beter gaat aanvoelen. De kracht van te joggen ligt hem niet in het joggen zelf maar uit al de andere voordelen die je naast het joggen ervan zal verkrijgen.

    Hoe hou je het zeker vol?
    Aan iets beginnen is niets, maar hoe houden we het vol om ons joggingsplan te blijven volgen? Want zowel u als ik weten, dat er moeilijke momenten gaan komen... Momenten waar je jezelf zal afvragen of het nog wel de moeite is? Of misschien denk je wel is dat een dagje overslaan niet zoveel kwaad kan, maar dat kan het wel! Als je een joggingsplan opmaakt moet je er u aanhouden. Vanaf je begint af te haken ben je verloren. Het begint met één keer, twee keer en voor je het weet kan je u niet meer herinneren wanneer je de laatste keer gaan lopen bent. Het is dus belangrijk dat je realistische doelstellingen vooropstelt die je kan naleven. Iedereen kan de eerste paar weken euforisch doen, maar er zijn maar weinigen, die het jaar na jaar blijven doen. En toch is het zo simpel om vol te houden, want eens je in de routine zit, is het heel makkelijk om door te zetten. Zo makkelijk dat je er zelf niet bij gaat nadenken. En dat moet je juist creëren, dat je spontaan gaat joggen zonder er bij na te denken. Het is jouw ontspanning en elke keer weer zal je er ontzettend van genieten. Maak het leuk om te gaan joggen, want alleen zo zal je er blijven naar uitkijken. Je kan bv. aan vrienden vragen of ze eens willen meelopen, dit hoeft niet elke dag te zijn en zo heb je iets om naar uit te kijken. Ga er wel niet op af om met anderen te gaan joggen. Vrienden zullen makkelijker afbellen of zijn het snel beu. Ga in de eerste plaats voor jezelf joggen. Het is jouw tijd om te ontspannen en alle stress los te laten.

    Hou een zeker tempo vol en verander eens van route:
    Je zal meer vetten verbranden als je op een gelijk tempo blijft joggen. Een goede manier om hieraan te voldoen is het gebruiken van muziek. Zo kan je de gelijke beats aanhouden en is het ook veel leuker om te bewegen. De ipod of variant is dan ook voor iedere jogger een must. Probeer verschillende afspeellijsten te maken zodat je elke keer een andere kan kiezen. Niets is meer saai dan steeds weer naar dezelfde muziek te moeten luisteren. Loop ook niet steeds dezelfde route, en hou zeker 3 alternatieve routes in het achterhoofd, om het spannend te houden. Je zal opmerken dat als je steeds dezelfde route hanteert, het ongelooflijk saai kan worden. Wat voor mij ook altijd goed werkt is om na te denken over wat je de dag zelf gaat doen. Dit werkt natuurlijk alleen als je 's morgens gaat joggen. Voor mij is 's morgens de ideale tijd om te gaan lopen. De straat is helemaal van mij... het is een geweldig gevoel en vooral immens ontspannend. Ideaal om aan een drukke dag te beginnen. Maar nu is het aan jou! Stel je loopschema samen, denk aan je kleding, routes, muziek en vertrek. Alleen zo zal je jouw conditie kunnen verbeteren en de eerste dagen zijn zwaar, maar na een paar keren voel je daar al niets meer van terug. Dus hoe zit het? Wanneer ga jij voor het eerst joggen?