Google+
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kritiek, kan u ermee omgaan?

Leer het nu

  1. sonja
    Wat we ook doen in het leven, of het nu goed of fout is, er zal wel altijd iemand zijn die er kritiek op zal uiten. De ene kan er al wat beter mee omgaan dan de andere. Het is dan ook niet slim om alles persoonlijk te gaan opnemen. Mensen geven dikwijls kritiek omdat ze zichzelf niet zo goed voelen. Vaak is het meer een uiting van hun opgelopen frustraties die natuurlijk niets met jou te maken hebben. Er bestaat natuurlijk ook zoiets als opbouwende kritiek waar de persoon je echt wil verder helpen. Niemand houdt eigenlijk echt van kritiek, het geeft ons meestal een negatief gevoel waardoor we onszelf als minderwaardig gaan beschouwen. Toch is het [​IMG]ook mogelijk om anders met kritiek om te gaan. Zou het niet leuk zijn mocht u ook met kritiek kunnen leven? U zou er uzelf alvast een groot plezier mee doen. Want vroeg of laat krijgen we allemaal met kritiek te maken. Op die momenten bent u er beter klaar voor zodat u op een gepaste manier kan handelen. Denk niet dat u kritiek kan blijven ontlopen, vroeg of laat klopt het bij u aan en dan kan u maar beter de kennis uit dit artikel toepassen.

    Neem het niet persoonlijk:
    De allergrootste fout dat het merendeel van de mensen maken is dat ze kritiek persoonlijk gaan opnemen. Hierdoor zal uw menslievende staat in een verdedigende staat transformeren. Alles wat men tegen u zegt zal dan ook snel met een wederwoord worden verdedigd. Als u klaar bent om aangevallen te worden zal u niet vredelievend gaan optreden. U zal er alles aan doen om uw eigen mening of alles wat u goed kan praten op de ander over te brengen. In deze fase zijn we niet in staat om met kritiek om te gaan. Probeer u daarentegen wat meer ontvankelijk op te stellen, zie niet alles als een aanval op uw persoon. Niet alle kritiek is bedoeld om u de grond in te boren. Als we zorgvuldig luisteren wat anderen te vertellen hebben kunnen we er ook beter gepast op reageren. Soms is het zelfs beter om er helemaal niet op te reageren. Als u op voorhand weet dat uw wederwoord een ruzie zal ontketenen is het af en toe meer verstandig om uw mening voor uzelf te houden.

    Denk eerst na voor u iets zegt:
    Door onmiddellijk te antwoorden zegt men vaak iets wat men beter niet had gedaan. Daarom is het zeker aan te raden om eerst is na te denken hoe u beter een gepast antwoord zal kunnen geven. Geef uzelf eerst wat tijd om de kritiek te verwerken. Het doet altijd wel een beetje pijn als iemand een oordeel over ons wilt vellen, doch kunnen we er massa's uit leren. Hoe we bepaalde zaken in de toekomst wat beter kunnen aanpakken of hoe dat we beter wat nadenken alvorens bepaalde handelingen te gaan uitvoeren. Hoewel kritiek niet altijd helemaal correct te noemen is zal er wel altijd een stuk waarheid inzitten. Wees blij dat mensen u komen zeggen hoe ze zich echt voelen, u zou ze moeten omarmen. Door hun weet je nu precies wat je zwakke plekken zijn. Als jij dan nog is kan nadenken over welke boodschap ze u willen overbrengen kan je ook gepast reageren door er iets aan te doen. Iedereen blij en weer wat bijgeleerd.

    Als men u vals beschuldigt:
    Het kan al is gebeuren dat mensen door afgunst of jaloezie valse verklaringen over u gaan afleggen. Deze mensen hebben natuurlijk zeker niet het beste met u voor waardoor ze moedwillig uw reputatie willen schaden. Hoe moeilijk het ook lijkt, de beste manier om met leugenachtige kritiek om te gaan is van ze gewoon te negeren. Lach zelfs meer dan anders zodat mensen zien dat het blijkbaar allemaal leugens zijn. Door de mensen onmiddellijk aan te vallen zal men denken dat er iets van waar is. Achteraf kan u de persoon in kwestie tot de orde roepen. Vraag hem of haar beleefd waarom ze deze onware verklaringen aan het rondstrooien zijn? Denk vooraf aan 15 voorbeelden waarom hun verklaringen helemaal niet kloppen zodat jij meer overtuigingskracht kan overbrengen. Het zal diegene met de meeste overtuigingskracht zijn dat het geschil naar zich toe kan trekken.

    Wijk nooit van uw doelen af:
    Wat men ook denkt, zegt of wijsmaakt; laat het u koude kleren niet raken. Wijk dan ook in geen elk geval van uw doelen af, blijf op het pad om uw dromen te kunnen waarmaken. Vaak zie ik mensen die hun helemaal door kritiek laten inpalmen. Omdat iemand zegt dat ze iets niet kunnen laten ze deze kritiek tot hun binnenste toe. Zo gaat men dit op den duur ook nog is gaan geloven waardoor men zijn zelfbeeld gaat verlagen. Laat anderen zeggen wat ze willen maar weet dat jij de waarheid met je meedraagt. Je hoeft niet minder dan een ander te zijn en ook jij hebt recht om iets van je leven te maken. Als je echt iets wil bereiken kan je best alleen naar jezelf luisteren. Anderen weten meestal toch niet wat je echt wilt of waarom jij die bepaalde beslissing nam. Laat ze met hun negatieve houding maar eens langskomen als jij je doel bereikt hebt!

    Blijf uw dankbaarheid tonen:
    Hoe slecht iemand anders u ook blijft behandelen, blijf voor alles dankbaar. Door respectvol en dankbaar met uw vrienden en vijanden om te gaan zal men niet gauw alle roddels geloven. Ook kan u met de verslaggever van het slechte nieuws eens rond tafel gaan zitten. Vraag hem of haar waarom ze u toch willen slecht maken en of ze soms met persoonlijke problemen kampen. Door oog in oog, rustig en beleefd met uw kritiekgevers rond tafel te gaan zitten geeft u niet aan haat toe. U laat daarentegen de ander aan het woord en probeert gezamelijk het conflict uit de wereld te helpen. U zal vaak zien dat mensen met hun eigen emoties aan het worstelen zijn en enkel maar een uitlaatklep aan het zoeken zijn. Probeer te begrijpen dat het niet altijd op u persoonlijk is dat mensen het gemunt hebben. Sta steeds open om uw hand uit te reiken, ook naar diegene waarvan u het minste mag verwachten.