Google+
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Langer leven doe je zo

Ga jij ook voor de 100 jaar?

  1. sonja
    De kunst om een lang leven te kunnen leiden ligt niet altijd binnen handbereik. Een ernstige ziekte of ongeval kan ons dierbare leven vroegtijdig stoppen. Buiten de zaken waar we geen vat op hebben zijn er heel wat methoden die door ze uit te oefenen de kans geven om een langer leven te leiden. Ze zijn trouwens helemaal niet zo moeilijk als de meesten zouden denken zodat iedereen met een beetje goede wil zijn leven kan verlengen. Het is spijtig te moeten vaststellen dat er een heleboel mensen zijn die bewust of onbewust een vroegtijdige dood in de hand werken. Met grote teleurstelling liggen ze dan op hun sterfbed te mopperen dat ze het beter anders hadden aangepakt. Maar tegen dan is het veel te laat en kan er niets meer aan gedaan worden. Het is dus beter dat we[​IMG]vanaf vandaag gaan beseffen dat een gezonde levensstijl niet enkel een verkooppraatje is om de mensen weer iets aan te smeren. Het heeft daadwerkelijk effect en kan soms uw leven met 10 of 20 jaar verlengen. U zal trouwens geen dure middeltjes moeten kopen of één of ander progamma dat u na een week al beu bent moeten aanschaffen. Het zijn gewoon de essentiële basisprincipes die we allemaal al wel eens gehoord hebben maar tot nu toe nog nooit of weinig hebben toegepast.

    Elke dag ontbijten:

    Mensen die niet ontbijten leggen een zware druk op hun lichaam. Zonder een gevarieerd ontbijt kan je nooit goed aan je dag beginnen en verplichten we ons lichaam om in reservemodus te gaan. Zowel jij als ik hebben voedingsstoffen nodig om prestaties te kunnen leveren. Niet ontbijten is dus hetzelfde als met een auto zonder brandstof te vertrekken. Een lange periode van niet ontbijten is dus nefast voor ons lichaam en zal op den duur voor gezondheidsproblemen kunnen zorgen. Zelfs al heb je geen honger dan nog zou je moeten ontbijten zodat je tot aan de lunch geen hongergevoel gaat opwekken. Vermijd tevens ook zoetigheid en andere ongezonde op suiker gebaseerde voedingsstoffen maar kies voor een vezelrijk ontbijt dat met fruit is aangevuld.

    Niet roken!

    Roken is zoals we allemaal wel weten ontzettend ongezond. Het breekt ons weerstandsysteem af en zorgt hierdoor voor heel wat ziekten en kwalen. Laat je niet wijsmaken dat roken eigenlijk niet zo veel kwaad kan want dat is rokerspraat dat je alleen maar sneller in een ziekenhuisbed zal doen belanden. Nog steeds rookt er ongeveer een derde van onze bevolking en dat is mijn inziens een derde teveel. Voor mensen die roken zou men er alles aan moeten doen om hun te helpen zodoende dat ze van deze nicotineverslaving kunnen afraken. Stoppen met roken zal in ieder geval uw leven met 10 jaar verlengen om nog maar te zwijgen wat het met uw algemene gezondheid zal doen. Wees slim en laat de sigaret voor wat ze is, ze kost u alleen maar geld en geeft u voor de rest nauwelijks voordelen.

    7 tot 8 uren slapen per dag:

    Teveel of te weinig slapen kan uw gezondheid schaden en na verloop van tijd zelfs een vroegtijdige dood bewerkstelligen. Onderzoekers hebben aangetoond dat 7 tot 8 u slapen per dag ons meer kans geeft om een lang leven te hebben. Tijdens het slapen vullen we onze reserves aan waardoor we de volgende dag er weer helemaal opnieuw tegenaan kunnen gaan. Slaappillen nemen is eveneens niet goed voor een langere levensverwachting, ze geven namelijk 4 keer meer risico om vroegtijdig te overlijden.

    Vermijden van alcohol:

    Het drinken van teveel alcohol beschadigt hersencellen waardoor er op den duur hersenletsel kan ontstaan. Ook heeft u bij het drinken van alcohol kans om een hoge bloeddruk te ontwikkelen wat op zich al meer levensbedreigend is. Alcohol heeft een sedatief effect welk ons zenuwstelsel zal kalmeren maar door overmatig gebruik op den duur ook tot een coma of de dood kan leiden. Een beperkte hoeveelheid kan dus weinig tot geen kwaad al zal de regelmatige drinker wel gezondheidsproblemen ondervinden. Alcoholiekers vervroegen net zoals rokers hun leven met ongeveer 10 tot 15 jaar.

    Voldoende lichamelijke beweging:

    Het grootste probleem van het gros van de mensen is dat ze veel te weinig bewegen waardoor we zelf allerhande gezondheidsproblemen in de hand gaan werken. Voldoende wandelen en sporten zou dan ook in niemands leven mogen ontbreken. 2 a 3 maal per week een halfuurtje sporten is echt wel het minimum om uw lichaam in optimale conditie te houden. Beweging geeft ons binnenste de kans om alle toxische stoffen te gaan wegwerken waardoor we op zich minder vatbaar voor ziekten en andere aandoeningen worden.

    Weinig eten tussen maaltijden en dichtbij ideale gewicht blijven:

    Eet 3x per dag en zo weinig mogelijk tussendoor zodat onze ingewanden niet voor het minste moeten gaan presteren. Vele tussendoortjes laten uw maag niet rusten waardoor er meer kans op maag -en darmproblemen ontstaat. Dichtbij uw ideale gewicht blijven is ook essentieel om een lang leven te kunnen verderzetten, zowel een hoog als laag BMI zullen voor de nodige problemen zorgen. Obesitas is vooral bij kinderen een negatieve opkomende trend aan het worden waardoor ze veel meer kans hebben om op latere leeftijd hartproblemen te gaan ontwikkelen.

    Probleemoplossend te werk gaan:

    Terwijl positieve mensen met glans de levensverwachting van hun negatieve broeders en zusters zullen overstijgen is probleemoplossend gedrag nog altijd een belangrijke factor om stress tegen te gaan. Problemen onmiddellijk aanpakken zorgt voor heel wat minder toekomstige problemen zodat we er zonder twijfel alleen maar een meer positief leven mee gaan verderzetten. Denken dat alles vanzelf opgelost zal raken is waarschijnlijk het domste dat we kunnen doen. Maak het niet erger dan dat het is maar zorg voor oplossingen die waarde aan uw leven bijbrengen.