Google+
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Manager worden, hoe word ik een goede manager?

Hoe leid ik een bedrijf?

  1. sonja
    Manager worden is geen alledaags gebeuren. Eens je de kans krijgt om een team als manager te gaan leiden, zal het aan jouw capaciteiten en ervaringen liggen in welke mate je dit naar behoren zal kunnen doen. Leiding geven is niet zo gemakkelijk als we wel eens durven denken, het is plannen, organiseren en weten hoe je als manager een team naar de top kan brengen. Veel kansen krijg je niet want eens de resultaten van het bedrijf beginnen kelderen staat jouw ontslag daar niet ver van af. Wie als goede manager door het leven wil gaan moet voor zijn functie willen leven. Iemand die alleen van 9 tot 5 wilt werken is dan ook niet in de wieg gelegd om grote projecten tot zich te nemen. Om een goede manager te kunnen worden[​IMG] zal je trouwens ook een halve psycholoog moeten zijn, omdat alleen wanneer je mensen ten volle begrijpt je er maar pas echt resultaten van kan verwachten. Vele wannabe managers floppen omdat ze denken dat managen alleen maar baasje spelen inhoudt. Wie alleen maar zijn visie volgt is geen teamplayer en zal zeker niet veel respect kunnen afdwingen. Maar wat moet je nu eigenlijk doen om een goede manager te kunnen worden?

    Een goede manager kent zijn vak:
    Het lijkt misschien voor de hand liggend maar meer en meer managers verwachten resultaten van hun werknemers die ze zelf niet zouden kunnen verrichten. Daarom is het uitermate belangrijk dat u weet over wat u spreekt. Iedereen kan met veel attitude een kamer binnenstappen om te laten zien dat de baas gearriveerd is, maar alleen goede managers kunnen elk lid van hun crew vervangen omdat ze weten hoe alles in mekaar steekt. Wie zijn vak niet van binnen en buiten kent is eraan voor de moeite, als u de kennis niet beheerst kan u beter nog een paar jaar wachten om manager te worden. School u ook steeds bij, in deze snel veranderlijke wereld is het nu dan ooit meer dan nodig dat je van alle laatste ontwikkelingen op de hoogte bent. Wie denkt volleerd te zijn zit met een groot probleem, noch jij noch ik zullen ooit volleerd zijn! Laat dat nu net het mooie aan dit leven zijn, dat we allen, elke dag opnieuw; kansen hebben om bepaalde zaken te gaan bijleren.

    Hou de pretentie voor thuis, daar is niemand mee gediend:
    Als je als manager denkt meer dan een ander te zijn kan je wel eens van een kale reis terugkomen. Iedereen is vervangbaar en geen één van ons allen heeft het recht om meer dan een ander te zijn. Niemand werkt graag voor moeilijke bazen en het zal u zeker niet helpen wanneer je morgen de dictatuur binnen je bedrijf gaat afdwingen. Geef iedereen een faire kans om zijn gedacht te zeggen terwijl je zoveel mogelijk probeert om met ieders noden rekening te houden. Beschouw je niet altijd als manager maar durf ook nog is met andere collega's te lachen, hou er een gemoedelijke sfeer op na en u houdt niet voor mogelijk hoe dit de resultaten van een bedrijf positief kan beïnvloeden.

    Sta achter uw personeel en motiveer hen dagelijks:
    De manager die zijn personeel op een dagelijkse basis motiveert zal er ook veel meer van kunnen verwachten. Vergeet niet dat zij samen met u de vooropgestelde targets zullen moeten behalen. Dit bereikt men nooit door mensen af te breken maar eerder door hun elke dag een "positief iets" mee te geven. Let niet zozeer op hun negatieve eigenschappen maar stimuleer hun positieve handelingen zodat jullie er allemaal binnen het team voordeel uit kunnen halen. Verdedig als manager ook steeds uw eigen personeel, het siert u namelijk niet om hun achter de rug te gaan zwartmaken. Spreek zowel positief tegen hun als tegen andere collega's zodat ze nog meer en beter voor jou zullen presteren. Een domme manager wijst dagelijks met de vinger waardoor de cijfers nog meer de dieperik in zullen gaan.

    Wees als manager een voorbeeld voor anderen:
    Door elke dag als manager zelf te laat op het werk toe te komen, waarna je eigenlijk gedurende de hele dag niet veel uitspookt, zal niet meteen als een goede eigenschap door je personeel aanzien worden. Als u veel van hen verwacht zou u nog dubbel zoveel van uzelf moeten verwachten. Kom als eerste 's morgens toe en vertrek 's avonds als laatste zodat men in het snuitje krijgt dat baas zijn toch wat verantwoordelijkheid vergt. Vergeet zeker niet dat iedereen een goede manager wil worden maar er maar weinig zijn die echt in hun opzet slagen. Maak op tijd en stond een eigen evaluatie en spits maandelijks op je onvolmaaktheden toe. Eens je daar veel progressie in maakt kan je pas met je personeel beginnen. Wees een voorbeeld voor uw volk zodat ze als een team achter u blijven staan. Als je bovenstaande tips in acht neemt ben jij alvast ook goed op weg om ooit een goede manager te worden!