Google+
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Netwerken!

Durf contacten leggen in de bedrijfswereld

  1. sonja
    Dit artikel werd aangeleverd door gastblogger Sanne Velthuis. Sanne werkt op het moment in opdracht van Vistaprint.

    We ontkomen er tegenwoordig bijna niet meer aan. In de bedrijfswereld wordt netwerken steeds belangrijker om aan werk te komen, om nieuwe opdrachten binnen te slepen en nieuwe klanten te winnen. Of je nu een klein eenmansbedrijfje hebt of voor een groot internationaal concern werkt, het creëeren van een breed netwerk kan talloze voordelen opleveren en is dus essentieel voor het opbouwen van een succesvolle carriëre. Vandaag de dag worden er in de meeste sectoren netwerkingsbijeenkomsten georganiseerd met het doel om[​IMG] de links tussen professionals in verschillende branches te versterken. Zulke netwerk-evenementen komen in vele vormen voor, van een informele receptie met hapjes en drankjes, tot een formele aangelegenheid met verschillende presentaties en discussiegroepen. Echter, ongeacht het arrangement zijn er een aantal richtlijnen om je aan te houden zodoende een effectieve netwerkingsstrategie te bekomen.

    Zelfverzekerdheid

    Ten eerste is het belangrijk om zelfverzekerd over te komen. Blijf dus niet verlegen in een hoekje staan wachten tot iemand op je af komt, maar ga zelf het gesprek aan. Iedereen die aanwezig is, is er om nieuwe contacten te leggen; schroom dus niet om iemand aan te spreken die je niet kent. Geef de persoon een stevige handdruk en stel jezelf duidelijk voor. Een krachtige handdruk is bewezen bij te dragen aan een positieve eerste indruk, en het aannemen van een open en relaxte lichaamshouding is ook van uitermate belang. Het stelt je gesprekspartner op gemak en je komt bovendien zelfverzekerder over.

    Doelgerichtheid

    Hierbij is het natuurlijk wel zaak dat je met diegenen die ook echt iets voor je kunnen betekenen in contact probeert te komen . Blijf dus niet een half uur lang praten met iemand die misschien wel een heel gezellige gesprekspartner is, maar verder niets relevants te zeggen heeft voor jouw professionele ambities. Al kan een netwerkbijeenkomst nog zo gezellig zijn, het moet wel productief blijven. Staar je echter niet blind op het ontmoeten van enkel potentiële klanten en/of opdrachtgevers. Ook andere professionals in hetzelfde vakgebied kunnen wellicht nuttige contacten vormen. Stel je daarom open op, en vraag niet alleen af wat mensen voor jou kunnen doen, maar ook wat jij voor hen kunt betekenen. Het gaat om het opbouwen van relaties die wederzijds voordelen opleveren.

    Heb een verhaal klaar

    Als het je gelukt is om een gesprek aan te knopen met een interessante potentiële klant, leverancier of zakenpartner, zorg er dan voor dat je het meeste maakt van deze kans om je verhaal te doen en een goede indruk te maken. Zorg dus dat je op een korte en bondige manier kunt vertellen over jouw concept, wat je wilt bereiken, en hoe je gesprekspartner eventueel in dit plan zou kunnen passen. In sommige kringen wordt dit een 'borrelpitch' genoemd. Voorkom echter dat je verhaal te ingestudeerd klinkt, hou het soepel en geef je gesprekspartner ook de mogelijkheid om vragen te stellen of opmerkingen te maken. Het blijft een gesprek en geen salespitch. Toon dus ook interesse in wat je gesprekspartner te vertellen heeft. Misschien steek je er nog iets van op!

    Een effectief visitekaartje

    Aan het eind van het gesprek bied je jouw visitekaartje aan. Zorg dat je een goed verzorgd visitekaartje hebt waarop al je gegevens duidelijk vermeld worden. Een goed idee is om wat ruimte op de achterzijde vrij te laten zodat je hier eventueel nog aanvullende informatie kunt opschrijven, zoals je privenummer of een alternatief e-mailadres. Zo laat je zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in de persoon die je net ontmoet hebt en moeite wil doen om jullie gesprek op een ander tijdstip voort te zetten.

    Na afloop

    Netwerken is niet een kwestie van je visitekaartje uitdelen op een paar bijeenkomsten en dan maar wachten tot de telefoon gaat. Wees pro-actief en volg een eerste ontmoeting op met een e-mail of een bericht op Linkedin. Ben je oprecht geïnteresseerd in wat iemand te zeggen heeft en wil je eens zien of er potentie is tot samenwerken, neem dan het voortouw en geef duidelijk aan dat je graag een afspraak wilt maken om idee?n uit te wisselen. Stuur dus geen vrijblijvend bericht in de trant van 'stuur me gerust eens een e-mail als je een keer tijd hebt om af te spreken', maar geef duidelijk aan dat je aanstaande dinsdag in Rotterdam bent en graag een meeting zou willen inplannen. Zorg dat je energiek en enthousiast overkomt, echter zonder te opdringerig te zijn.