Google+
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Slapen en dromen, kenmerken van de slaap

Bestudeer het slaappatroon van de mens

  1. sonja
    Een van de grootste mysteries waar wetenschappers al sinds mensenheugenis mee bezig zijn is het fenomeen van slapen en dromen. De mens volgt een dagcyclus waarbij hij elke dag weer bepaalde gewoontes zal verderzetten om het welzijn van zijn bestaan te kunnen blijven garanderen. We kunnen namelijk niet zonder te slapen. Enkele dagen zou nog wel gaan maar we moeten op regelmatige basis onze reserves kunnen aanvullen want anders zouden we simpelweg kunnen sterven. We hangen dus af van deze circadiaanse ritmen die gevolgen hebben voor het psychische functioneren van ons brein. Kort voor 12u zullen bv. de meeste mensen het beste presteren om na de middag een dipje te hebben maar vervolgens tegen de avond weer meer productiever te zijn. Het is daarmee dat sommige culturen na de middag een pauze inlassen zodat de werkmensen even een siësta kunnen houden. We hangen allemaal van[​IMG]een biologische klok af die door de suprachiasmaticus geregeld wordt. Zelfs indien we in een proefomgeving geen dag van nacht kunnen onderscheiden zal deze biologische klok ervoor zorgen dat we onze dagelijkse cyclus blijven volgen. Het slapen op zich fascineert de mens al jaren omdat we niet precies wisten wat er tijdens deze periode exact gebeurt. Dankzij nieuwe technologieën zoals de EEG en fMRI zijn we in staat om de activiteit in de hersenen vast te leggen. Ga mee in de wondere wereld van het onbekende.

    Ons slaapritme geanalyseerd:

    Dankzij een elektro-encefalogram(EEG) kunnen we onze hersenactiviteit gaan meten. Zo zijn wetenschappers tot de ontdekking gekomen dat ons slaapritme uit 5 stadia bestaat dat elkaar gedurende de nacht blijven opvolgen:

    1. Stadium 1: In het eerste stadium van onze slaap meten we alfagolven waarin thètagolven voorkomen. Thètagolven zijn golven met een lage frequentie van 3-7Hz welke een iets grotere amplitude dan alfgagolven hebben. Het hart gaat trager slaan en onze lichaamstemperatuur zal dalen.
    2. Stadium 2: In stadium 2 kunnen we op de EEG een meer onregelmatige voortzetting waarnemen. Hier zullen thètagolven, slaapspoelen en K-complexen mekaar gaan opvolgen. Slaapspoelen zijn golven met een korte sequentie die zo'n 2 à 5 minuten zullen voorkomen. Men denkt dat slaapspoelen verantwoordelijk zijn om de persoon in slaap te houden. K-complexen zijn grotere golfbewegingen en zullen ongeveer eenmaal per minuut voorkomen.
    3. Stadium 3: In stadium 3 is de persoon veel dieper in slaap waardoor er deltagolven op het EEG kunnen waargenomen worden. Deltagolven hebben een zeer grote amplitude en een lage frequentie. Hierdoor weten we dat er veel cellen in de hersenen aan het vuren zijn.
    4. Stadium 4: In het vierde stadium zullen we vooral deltagolven kunnen waarnemen. Stadium 4 wordt ook wel de diepe slaap genoemd.
    5. Stadium 5: Stadium 5 is de remslaap waarbij we een verhoogde activiteit van thèta-, alfa- en bètagolven zullen waarnemen. Tijdens deze fase vindt geen spieractiviteit meer plaats en lijkt het wel of de persoon die slaapt verlamd is. Het zal in dit stadium aartsmoeilijk zijn om de persoon te wekken en toch zijn de hersenen heel actief.
    Slaapstoornissen:

    Dankzij testen met ratten en mensen is men tot de conclusie gekomen dat slaapstoornissen een ernstig negatief effect kunnen teweegbrengen. Dagenlang weinig tot niets slapen heeft zo'n effect op uw gemoedstoestand. We zullen ons slechter kunnen concentreren en onze algemene omgang met mensen zal een negatief verloop teweegbrengen. Na enkele weken van slechte slaap zal ons immuunsysteem er zelfs onder leiden waardoor we sneller ziek kunnen worden en we door een gebrek aan energie niet meer naar behoren zullen kunnen functioneren. Men zal slaaptekort dan ook vaak willen goedmaken door meer te eten maar uiteindelijk zal ons systeem om energie te reguleren kapot gaan. Het verbaasde wetenschappers trouwens dat simpele taken in het beginstadium van slaaptekort zelfs al niet meer voldoende mogelijk waren.

    Hoeveel slaap heb je nodig?

    Hoewel dit van mens tot mens afhankelijk is heeft een normale persoon ongeveer 8u slaap nodig om goed te kunnen functioneren. Er zullen mensen zijn die maar 4u slaap nodig hebben en anderen die gemakkelijk 10u moeten slapen maar een mooi gemiddelde is zeker wel de alom gekende 8u per nacht. Zowel slaaptekort als teveel slapen heeft een impact op ons welzijn. Zo zullen mensen die te weinig of teveel slapen sneller hun dood tegemoet gaan dan mensen die 8u per nacht slapen. Het nemen van slaappillen geeft u zelfs 25% meer kans om binnen de 6 jaar te sterven. Maar u zal er pas na langdurig gebruik gevolgen van beginnen ondervinden. Daarom is het misschien beter om bij sommige personen de nachtrust te beperken alvorens men ze onmiddellijk slaappillen toewijst. In elk geval kan geen enkel mens zonder voldoende slaap en zou men er alles moeten aan doen om dat probleem op te lossen. We denken soms dat we alles aankunnen maar wanneer we onze energie niet langer meer kunnen herstellen heeft dit nefaste gevolgen voor ons voortbestaan. Let dus goed op dat u voldoende slaapt want het zal u in de dag dat er op volgt alleen maar verder helpen.