Google+
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uw personeel motiveren, hoe beginnen we eraan?

Creëer een hechte en productieve groep medewerkers

  1. sonja
    De motivatie van bepaalde persooneelsleden is vaak zoek. Veel mensen denken dat deze personen gewoon zo zijn maar in vele gevallen worden ze te weinig opgevolgd door hun verantwoordelijke. De fout wordt bijna altijd bij de persoon in kwestie gelegd terwijl een goede leiding van het personeel zo'n zaken kan vermijden. Baas of verantwoordelijke zijn betekent daarom ook niet dat je uw personeel alleen op hun fouten moet wijzen maar dat je iedereen op vaste periodes evalueert zodoende na te gaan of iedereen wel op de goede plek zit. Sommige mensen hebben zo'n talenten terwijl ze die op het werk weinig tot niet kunnen uitoefenen. Anderen worden[​IMG] dan gewoonweg door hun baas niet geapprecieerd waardoor hun motivatie ook ver zoek zal zijn. Daarom is het belangrijk dat we onze medewerkers gaan coachen zodat vooropgestelde targets met plezier zullen behaald worden. Het verschil tussen een goede en minder goede baas kan je vaak merken aan het feit hoe deze zijn mensen kan lezen. Als je enige tijd met een groep mensen samenwerkt leer je mekaar kennen en zie je ook vaker wat mensen van hun werkomgeving verlangen. Als verantwoordelijke je ogen hiervoor sluiten heeft totaal geen zin. Probeer een groep te vormen die er staat en waar je ten allen tijde op kan rekenen.

    Speel je status niet uit:

    Baas zijn geeft sommige mensen het gevoel meer dan anderen te zijn. Ze willen een klassenmaatschappij in ere houden en denken dat hun personeel aan hun minderwaardig is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze leidinggevenden meestal geen goede resultaten van hun personeel mogen verwachten. Niemand vind het leuk om als onderdanig beschouwd te worden en dit geeft aan uw personeel ook een demotiverend effect. Dit wil niet zeggen dat u nooit eens iets aan uw personeel mag vragen maar doe dit steeds op een ordentelijke manier.

    U hoeft geen afstand van uw personeel te houden. Help hun wanneer ze u nodig hebben en ze zullen u helpen wanneer u hen nodig heeft. Respect komt van twee kanten en het wil niet zeggen omdat u baas bent dat u zich daaraan niet hoeft te houden. Durf zelf eerder gemaakte fouten toe te geven en schuif niet alles op uw personeel af. Ieder van ons maakt fouten en het zal een veel betere indruk maken als u deze ook durft toe te geven.

    Bespreek ieders takenpakket:

    Jezelf afvragen waarom iets niet gedaan is terwijl je nooit iemand daartoe de taak gegeven hebt is misschien wel het domste dat je als baas kan doen. Als je wilt dat je bedrijf een goed geoliede machine wordt zal iedereen perfect moeten weten wat hen te doen staat. Bespreek dan ook uitvoerig ieders takenpakket en evalueer in hoeverre alles mogelijk is zodat de persoon in kwestie niet overbeladen wordt. Dit geldt trouwens voor je hele groep. Ik zie soms in bedrijven dat de ene heel veel te doen heeft terwijl de andere alle tijd van de wereld lijkt te hebben. Dit is een typisch voorbeeld van hoe het niet moet.

    Teambuilding:

    Aan elke groep werknemers moet gewerkt worden maar ze hebben ook eens een break nodig. Ga daarom elk jaar met het hele bedrijf op een teambuilding weekend zodat je mekaar eens wat beter leert kennen. Door samen allerhande activiteiten uit te voeren leren jullie dan nog is beter samenwerken wat iedereen ten goede valt. Teambuilding is essentieel als u vooruit wilt met uw bedrijf. Hoe beter de werknemers zich voelen en hoe meer ze op mekaar ingewerkt zijn hoe beter ze zullen kunnen presteren.

    Heb gehoor voor de problemen binnen je bedrijf:

    Hoe goed alles ook lijkt te gaan, er zullen wel altijd personeelsleden zijn dat over dit of dat niet te spreken zijn. Daarom is het handig om elke week een paar werknemers uit te nodigen om ieders persoonlijke problemen eens te gaan aanpakken. Zodoende wordt iedereen geholpen en krijgt iedereen de kans om zijn mening te zeggen. Waarom dit beter apart gedaan wordt is nogal duidelijk. Werknemers zullen in groep nooit volledig hun gedacht kunnen zeggen omdat de groepsdruk hun dwingt om naar de meerderheid te luisteren. Dit kan democratisch lijken maar voor mensen die een schuw karakter hebben wil dit zeggen dat ze nooit voluit zullen kunnen zeggen wat ze over het werk denken.

    De werknemer van de maand:

    Geef elke maand iemand de kans om naar voor te schuiven. Bemoedig zijn of haar inzet en beloon hun met een dagje verlof. Deze kleine zaken werken super motiverend en enige fierheid zal altijd bij het personeelslid blijven nazinderen. Deze prijs zal snel de ronde doen en wel iedereen zal hem eens in de wacht willen slepen. Zodoende creëren we opnieuw een motiverende werksfeer. Het moet niet altijd heel wat zijn, soms worden de kleinste dingen als het meest waardevol aanschouwd!