Google+
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zenuwachtigheid aanpakken

Hebben we ons gedrag in de hand?

  1. sonja
    In momenten van stress zijn we allemaal wel eens zenuwachtig. Bij de ene zal dat wat sneller dan bij de andere opflakkeren en toch is zenuwachtigheid perfect controleerbaar. We horen wel is zeggen dat een zenuwachtige natuur gewoon in onze genen zit maar dat is niet de enige reden waarom er soms met ons geen leven te houden is. Indien u continu zenuwachtig bent kampt u met een serieus probleem. Hoewel dit in het begin zich misschien niet onmiddellijk zal uiten heeft zenuwachtigheid een nefaste invloed op ons hele wezen. Hart -en vaatziekten, concentratievermindering en u slecht in uw vel voelen zijn maar enkele van de zovele negatieve gevolgen die zenuwachtigheid met zich mee kan brengen. Het helemaal vermijden [​IMG]lijkt praktisch onmogelijk doch zijn we in staat om deze emoties te beheersen. Maar daarvoor is het wel noodzakelijk dat we onze levensstijl gaan aanpassen zodat we er automatisch minder vatbaar voor worden. Het lijkt misschien vreemd maar eigenlijk zijn we allemaal zelf verantwoordelijk voor de gevolgen van bepaalde veranderingen in ons leven. Eens dit besef tot u doorgedrongen is, is het maar een kwestie van tijd om er ook daadwerkelijk iets aan te gaan doen. Geloof niet dat zenuwachtigheid een familiale trek is waar u niets aan kan doen. Met onderstaande tips bent u alvast een heel eind op weg om uw doel te behalen.

    Let op uw voeding om zenuwachtigheid te voorkomen:
    We weten allemaal dat veel koffie en/of cola drinken onze alertheid doet verhogen. Hetzelfde voor energierijke maaltijden en snoep. Hoewel ik u niet zeg dat u nooit mag snoepen is het misschien wijs om deze middelen tot een minimum te beperken. Er gaat niets boven een gezonde en evenwichtige voeding dat uw lichaam in balans houdt. Teveel opwekkende middelen kunnen allerhande aandoeningen veroorzaken en maken ons tevens meer kwetsbaar om ongelukken te gaan veroorzaken. U hebt geen speciale pepdrankjes of pillen nodig om u beter te gaan voelen. Al duizenden jaren doen we het zonder en sinds de komst van op suiker gebaseerde drankjes zijn we er alleen maar meer zenuwachtiger van geworden. Doe uzelf een lol en let op uw dieet door alleen of hoofdzakelijk natuurlijke producten te gaan gebruiken.

    Denk nooit in rampscenario's:
    Rampen gebeuren maar zéér zelden en toch maken we er dikwijls een sport van om in rampscenario's te gaan nadenken. We zien niet onmiddellijk een oplossing voor een probleem dus catalogiseren we het maar als een ramp dat bijna niet op te lossen valt. Problemen zijn altijd oplosbaar als we de juiste instelling bevatten! Het is gemakkelijk om alles aan een rampscenario toe te wijden maar het vergt heel wat meer moed om een passende oplossing te bedenken. Als u niet onmiddellijk de oplossing vindt zal die later wel komen. Geef uzelf wat rust en bekijk het probleem achteraf nog eens rustig na. Veel kans dat u nu ineens wel een antwoord op uw vragen zal vinden.

    Vermijd de slachtofferrol te spelen:
    Tegen iedereen vertellen hoe erg jouw leven wel is en hoe jij je overal moet doorworstelen zal niet bepaald een positieve overbrenging zijn. Door dit meermaals te gaan herhalen beginnen we dat op den duur zelf te gaan geloven en dan wordt het gevaarlijk. Het kan zijn dat uw leven een harde strijd is maar wiens leven is er eigenlijk echt simpel te noemen? Harde tijden en moeilijke momenten zouden geen uithangbord van negativisme mogen zijn. Het spreekt voor zich dat zo'n zelfbeeld voor de nodige zenuwachtigheid zal zorgen. Gewoon nog maar door veel aan je problemen te denken zal de bloedsuikerspiegel in je lichaam stijgen.

    Beweeg voldoende:
    Voor wat het allemaal niet goed is! Een halfuurtje sporten per dag kan wonderen doen. Niet alleen zal u er opgekropte frustraties mee kunnen wegwerken maar zal u tevens een veel betere conditie gaan kweken. Hierdoor krijgt u op zich een veel kalmer gevoel en zal uw hart veel minder moeten pompen om het bloed door uw aders te laten stromen. Een lichaam zonder beweging is een vogel voor de kat! U zal een veel slechter immuunsysteem hebben alsook hebt u meer kans op verzwikkingen en dergelijke. Elke dag bewegen is heel aangenaam en kan uw leven in vele opzichten veranderen. Op wat wacht u nog?

    Draag comfortabele kleding zodat zenuwachtigheid ingetoomd blijft:
    Voel jij je ook zo zenuwachtig als je iets aantrekt waar je je niet lekker in voelt? Tuurlijk wel, dit is een onbewuste respons van je lichaam om te zeggen dat dit niet geapprecieerd wordt. Draag alleen kleding waar je u 100% gemakkelijk in voelt zodat je zenuwachtigheid niet in de hand gaat werken. Dit is meer belangrijk dan het juiste kleurtje te vinden dat op die broek past. Als we daarentegen iets dragen waar we ons goed in voelen zal ook alles automatisch beter verlopen. Dit is dus één van de makkelijkste zaken die je kan doen om zenuwachtigheid te bestrijden.